måndag 21 december 2009

Ett sockerfritt 2010?

Såhär några dagar innan jul så känner jag redan att det blivit för mycket godis och sött...

Jag funderar därför mycket på ett stundande nyårslöfte. Dels för att jag har 10kilo kvar efter min sista graviditet,och dels för att jag är så trött på att alltid vara sugen på sött, kanske inte just choklad utan mer godis, chips, läsk och annat sött.

Jag funderar på att ge mig själv godisförbud i ett år, någon som har erfarenheter av liknande? Ska man ha några undantag, tex mörk choklad av bra kvalitet, så klart inte för ofta men kanske säg 50gram i veckan? vilka regler ska man ha för att överleva *smile*?

Ett annat löfte jag funderar på är att halvera mina portioner och att äta 3 frukter per dag. Frågan är hur man kombinerar diet med matintresse utan att det spricker...

Jag har gjort viktresor tidigare innan jag fick barn och mellan barnen för att komma i form. Skillnaden nu är att jag a är mer medveten om mat och b att jag är mer intresserad av att äta gott och också må bra.

Jag tar tacksamt emot förslag, tankar och idéer.

3 kommentarer:

  1. Oj då, utan godis ett helt år, det tror jag inte jag klarar. För min del funkar det nog bäst med att dra ner godisätandet till en dag i veckan och att träna mer! Såklart är det bra att dra ner på mängden mat om man äter lite för mycket. Men som sagt, det är väldigt lätt att prata om det, svårare att utföra :-)

    SvaraRadera
  2. Ja du, jag har gjort den där resan och blivit av med 17 kg under första halvan av 2009, så jag har tusen och ett tips! :)

    Jag körde mat enligt LCHF-modellen, dvs inget socker men inte heller bulkkolhydrater till mat, typ pasta, potatis, flingor osv. Lightprodukter ut, likaså skippade jag all frukt jag åt varje dag, in med ägg, fullfeta produkter och grönsaker istället!

    Alla har sin nivå, men man måste hitta dit där man inte är sugen på massa saker längre. För mig triggade frukt verkligen sötsug om dagarna på jobbet, såna där saker osm smakar sött i vardagen kan driva upp längtan efter godis lite undermedvetet sådär. Jag har skrivit mkt på min blogg under framförallt våren 2009 om sånt här, kika gärna där! :)

    SvaraRadera
  3. God fortsättning på julen och hoppas ni har det riktigt mysigt! Jag vet precis vad du menar med "sockerförgiftning i juletid" och sitter i samma sits med kilon som ska bort. Själv är jag mycket av en allt eller inget typ och enda sättet att dra ner på godis och sött är att skippa det helt. Maken med disciplin i kroppen kör lördagsgodis!

    Jag har ju kört "fläskometer" på min blogg sedan i augusti och för mig är det en riktig drivkraft att "ha ögonen på mig" och köra med delmål. Det är så himla mycket lättare att gå ner 4 gånger 2,5 kg än 10 kg rakt av. Lycka till och jag tar själv gärna emot tips och pep när du hittar vad som funkar. Fram för ett bilringsfritt 2010! ;-) Kram Mimmi

    SvaraRadera