torsdag 31 december 2009

Gott nytt år!!!

Vi har haft en underbar jul men mellandagarna har varit lite si sådär med magsjuka, feber och förkylning på olika familjemedlemmar i olika omgångar. Men nu blickar vi framåt mot ett underbart 2010.

Jag vill tacka alla som läser min mat blogg "mat för" fyra i huset och så även alla som läser Fyra i huset trotts dålig uppdatering på sista tiden. Under 2009 så har vi haft över 20.000 besökare vilket är helt otroligt.

Under 2010 stegar jag mot smalare och sockerfriare tider. Jag spår att ekologiska produkter blir om möjligt ännu mer i skriket och jag hoppas att detta påverkar de stora matjättarna att skippa allt skit de stoppar i vår mat helt i onödan. Jag hoppas att Darin vinner melodifestivalen så vi äntligen kan vinna hela skiten. Att jag skall lyckas få min surdeg att komma igång och jag längtar redan efter sommar, nyskördade potatis och granetyr på rosevin på altanen. På min önskelista står en köksö, en kitchen aid och en ny expressobryggare, jo jag vet... mycket vill ha mer.

Som nyårslöfte har jag bestämt mig för följande: att inte äta godis, kakor, bakverk eller annat sött under hela 2010. Mörk choklad är dock undantaget men inte mer än 1gg i veckan och endast en liten mängd. Jag kommer också dra ned enormt på potatis, ris och pasta. Tanken är att jag skall vara tillbaks till mitt gamla jag till nyår nästa år, men det troliga är att det går snabbare. Jag ska också försöka så gott det går att äta ekologiska varor och så få e-nummer det bara går. För övrigt vill jag tillägga att jag inte gett liknande nyårslöfte tidigare.

För att fira mina nyårslöften riktigt stort så slog jag till på mina två absoluta favoriter i sockerväg ihop. kola och paj.

Kolapaj

pajen
125gram smör *
2dl havregryn *
3dl vetemjöl *
2msk vatten

kolan
2dl grädde *
2dl socker *
2dl ljus sirap *
100gram smör *
2tsk vaniljsocker *
*finns som ekologiska allternativ.

Gör så här:
Smält smöret till pajdegen först, blanda sedan i havregryn, vetemjöl och sist vattnet. Ta en kakform med löstagbar botten och platta ut degen i. Låt degen stå i kylskåpet i 30minuter innan du gräddar den i 25minuter i 200grader i nedre delen av ugnen.
Låt pajskalet svalna och gör under tiden kolan:
Mät socker, sirap och grädde i en kastrull. Låt koka i ca 10-15 minuter. Rör i smör och vaniljsocker. Låt svalna lite i kastrullen innan du häller blandningen på pajskalet. Ställ kallt i kylskåpet och servera med en klick grädde.
Receptet hittade jag på: recept.nu

1 kommentar:

  1. Smaskig det ser ut. Bra beslut innan du börjar med dina löften. Håller tummarna för dig.

    God fortsättning.

    SvaraRadera