lördag 30 januari 2010

levain på vildjäst...

Yes yes äntligen har jag lyckats med att baka levain på vildjäst :-) Det är inte för inte att jag är väldigt stolt över att det lyckats.


Mina surdegar som aldrig vill sig visar sig vara ett svårt konststycke om man jämför med vildjästen som skötte sig själv och som funkar kanon att baka med.

Visst är det lite knepigt och många moment men samtidigt lite coolt att brödet jäser med hjälp av enbart fikon, honung och socker.

Efter provsmak av både mig och Fredrik så är vi båda eniga om att detta är något av det godaste brödet vi ätit, helt fantastiskt gott. Brödet fick en hård skorpa och brödet var sådär alldeles segt och otroligt gott med massa fina hål i. Detta kommer jag absolut baka igen många gånger. Fredrik som är/var väldigt skeptisk till vildjäst och frågade senast i morse varför vi har kiss i kylskåpet har fått äta upp sina ord :-).

Nu letar jag fler recept att prova med vildjäst så ge mig gärna förslag. Har hittat ett recept på kanelbullar som jag tänkte testa men med min vanilj och smörkräm istället.

Receptet jag använt för dagens levain kommer ifrån boken surdegsbröd av Martin Johansson. Ni har säkert läst hans blogg, där finns ett recept på Levain som liknar det ifrån boken, här hittar du receptet på Levain.

För övrigt vill jag bara skriva att alla ingredienserna går att hitta som ekologiska alternativ.

Bilder: privata.

2 kommentarer:

  1. Grattis till det lyckade baket och tack för inspiration till ett "nytt projekt". Till och med jag har nu fått fason på surdegen och bakar Martins undebara levain med en gnutta jäst. Lustigt förresten att dessa män ska vara så kritiska och misstänksamma mot allt som inte är "mammas gata", men desto roligare när man kan övertyga dem! Ha en fortsatt härlig helg!

    SvaraRadera
  2. vad gott brödet ser ut :)
    hoppas att du har fått en bra start på helgen!?

    ang. bönor och linser, det är nog en vanesak som man lär sig att gilla. jag hade svårt för det då jag var liten.

    du får ha en fortsatt bra helg! kram

    SvaraRadera