lördag 9 januari 2010

våfflor... underskattat så det skriker om det.

Bilder: privata.

I veckan så gjorde vi våfflor efter min mammas recept. De är helt otroligt frasiga och goda,testa själva så får ni se.

Recept för 4 personer:

  • 4dl vetemjöl *
  • 1 tsk bakpulver
  • 4 ägg *
  • 5dl standardmjölk *
  • 100gram smör *

* finns som ekologiskt alternativ

Smält smöret och ha i mjölken. Blanda mjöl och bakpulver och ha i smöret och mjölken. Knäck äggen och lägg ägggulorna i våffelsmeten och vitan i en egen skål. Vispa vipan till hårt skum med elvisp, vänd försiktigt i äggvitan i våffelsmeten.

Grädda våfflorna och njut med grädde och bär eller valfri sylt. Vi gjorde blåbärsgrädde och hade på våra våfflor. Vi vispade bara grädde och blandade med tinade och något avrunna blåbär.

6 kommentarer:

  1. hej nina!
    vad gott detta låter :)
    tack för din kommentar och välkommen till min blogg! klart att du får ha mig på din länklista om du vill, det är väldigt smickrande.

    bra att du lämnade en kommentar så att jag hittade din blogg :) den är jättefin!
    du får sova så gott och ha en bra kommande vecka! kramar

    SvaraRadera
  2. Ja våfflor har jag lovat barnen att göra nån dag. Kul idé med blåbärsgrädde!

    SvaraRadera
  3. Våfflor äter man alldeles för sällan :D

    SvaraRadera
  4. Snacka om att det är underskattat, ibland får jag tokdille på det! Mitt bästa recept (nu när du ändå bjöd så fint på ditt fina): http://njutmaten.blogspot.com/2009/11/kann-ingen-sorg-for-mig-goteborg.html

    SvaraRadera
  5. Tack för våffelrecept, har länge letat efter ett bra recept på frasvåfflor. Ska testa detta redan ikväll!

    SvaraRadera
  6. Nu är våffelreceptet testat - gott blev det! Trodde att jag hade gjort fel först för jag tyckte att smeten blev så tjock. Spädde faktiskt med en dl extra mjölk (men det var för att mjölken och smöret nästan höll på att koka över så jag tänkte att lite av mjölken kanske hunnit kondensera) men gräddade sen fast jag tyckte att smeten var tjock. Och resultatet blev ju jättebra! Fina, höga och supergoda våfflor. Detta recept ska in i min receptpärm där bara favoritrecept får vara med :)

    Tack igen!

    SvaraRadera