måndag 5 april 2010

Brödbak och ordning i skåpen...

Söndagar hos oss betyder brödbak, iallafall tre av fyra Söndagar. Den här gången testade jag ett skållat rågbröd med fänkålskrydda och och ett krosskornbröd med kummin och rågmjöl. Eftersom recepten är så omgjorda mot originalen så antar jag att det är okej att lägga ut här.

Krosslimpa med kummin:

Dag 1:
4 dl vatten
2 dl fyr-kornskross *
1 dl krusakli *
1 dl gyllene linfrön *

Blanda allt och låt stå övertäckt över natten.

Dag 2:
5 dl vatten
1 1/2 tsk salt
1 dl ljust muscovadosocker
35 gram jäst
7 dl vetemjöl *
7 dl rågmjöl *
1 dl vetekli *
1 msk hela (mortlade) kumminfrön.

Olivolja * till pensling av brödet. Jag la olivoljan i morteln och stötte med några rosmarinblad.

Gör såhär:
Koka upp vattnet och häll det över blandningen från dagen innan. Blanda ned jäst. Rör sedan ned mjöl och socker och knåda till en smidig deg. Blanda i salt och kummin och knåda degen ytterligare lite.
Låt degen jäsa ca 1timme i sin bunke och dela sedan degen i 3 lika stora degar. Låt jäsa på plåt med bakplåtspapper i ca 1timme till. Sätt ugnen på 250grader, sätt in en kastrull med kokande vatten innan du sätter in brödet och grädda i 5minuter. Sänk sedan ugnen till 180-200grader, öppna luckan så att ångan kommer ut. Grädda ytterligare ca 30minuter. Innertemperaturen skall vara 98grader, men jag brukar knacka på undersidan av brödet och låter det ihåligt så är brödet klart.

Detta bröd smakar svagt av rosmarin och starkt av kummin som är min favoritkrydda när man bakar. Det är härligt tuggmotstånd och skorpan på brödet är jättegott. Man kan ha mindre jäst i degen om man vill men då får man öka jästiden, jag brukar experimentera lite med jäst och jag tar oftast mindre än det står i recepten.

* finns som ekologiska alternativ.




Skållade råglimpor:

Dag 1:
9 dl grovt rågmjöl, det skall vara ekologiskt tycker jag. *
1 liter kokande vatten.

Blanda väl och låt stå övertäckt över natten. Låt svalna lite innan du täcker bunken med plastpåse eller gladpack.

Dag 2:
75 gram jäst
1,5 dl jummet vatten
1msk salt
1,5 dl mörk brödsirap
10 dl vetemjöl special *
5 dl grovt rågmjöl *
1 msk mortlade fänkålsfrön.

Rör ut jästen i vattnet. Blanda med blandningen ifrån dag 1. Häll i brödsirap, salt, kumin och mjölet. Arbeta ihop till en smidig deg och låt vila i sin bunke i ca 1 timme. Forma sedan 2 limpor som du låter jäsa ytterliggare ca 1.5-2timmar på en plåt med bakplåtspapper. Grädda sedan i ca 50minuter på 225grader i nedre delen av ugnen.

* finns som ekologiska alternativ.



Sist tänkte jag visa hur fint jag fått det i nya köksön. Ikeas burkar med lock och så mjölpåsarnas snygga layout fasttejpade på burkarna, visst blev det snyggt?!. Jag älskar verkligen ekologiskt mjöler (och överlag alla ekologiska produkter) men inte de inneboende som ibland finns i påsarna, därav försiktigheten med tätförslutande burkar. Saltås layouter är ju så snygga så jag tyckte detta var ett ypperligt sätt att få det lite fint samtidigt som det är praktiskt och håller eventuella äckeldjur i sin burk.

Bilder: privata.

2 kommentarer:

  1. Gud så snyggt det blev med burkarna + etiketter - här är en som apar efter direkt! Här hemma består problemet i att lillen river ut påsarna ur skafferiet och därpå följande mjökmoln uppstår. ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag brukar också baka på söndagar!

    Kul att du hittade ett recept hos mig till din veckomatsedel, självklart kan du lägga upp det på din blogg också! :-)

    SvaraRadera