måndag 5 april 2010

Tortillia wraps med kyckling fajitas och hel dinkel...

Idag blev jag kär i en ny smakkombination: Wraps med Kyckling Fajitas och hel kokt dinkel... mums säger jag bara.
Vi brukar äta wraps med kyckling fajitas och ris lite då och då men nu var det evigheter sedan. Eftersom wraps stod på dagens meny så tänkte jag att hel dinkel borde kunna fungera som tillbehör till wrapsen istället för ris. Nu såg jag dock att det var någon bön röra som skulle varit till (enligt menyn) men den slank ur minnet och tur var väl kanske det.

Dessa ingrdienser använde vi till våra wraps:

  • Kyckling
  • Fajitaskrydda
  • Olja att steka kycklingen i
  • Tortillabröd *
  • Sockerärtor
  • Böngroddar *
  • Gurka *
  • Majs *
  • Fetaost *
  • Rucola *
  • Salsa *
  • Creme fraiche *
  • Ris till barnen *
  • Hel kokt dinkel *

* finns som ekologiska alternativ.

Detta var en riktigt höjdare smakmässigt. Dinkeln passade perfekt till detta samtidigt som den inte gör en så däst som tex pasta. Hel dinkel är klart underskattad och irriterande nog väldigt svårt att få tag på. Jag har turen att vår coop har tagit in produkter ifrån labans kvarn och de har hel dinkel i sitt sortiment och så har hermans ekohandel hel dinkel ifrån Saltå kvarn.




Bilder: privata.

5 kommentarer:

  1. Mums vilka goda wraps! Jag är smått tokig i mungböngroddar. De "nya" grynen som alternativ till ris är inte alls dumma. Förutom dinkel finns ju massor med sorter: matvete, matkorn, mathavre, quinoa och allt vad de heter. Kul och nyttig variation!
    Många hälsningar från fröken Dill

    SvaraRadera
  2. Gudars vilka tjusiga wraps!

    SvaraRadera
  3. Fröken dill: Ja böngroddar är så gott. Det är min nya favorit tillsammans med hel dinkel.

    Karin: Ja, testa, det var en riktig höjdare.

    Mikkan: Tack :-).

    SvaraRadera
  4. det här såg riktigt gott ut och det passar ju så bra med wraps nu på våren när man kanske vill ha picknick/utflykter :)

    ha det så bra i vårsolen! :)

    SvaraRadera