måndag 5 april 2010

Gott med scones...

Påskaftons morgon startade vi med matiga scones, kaffe, hemmagjord juice och goda pålägg. Jag gillar inte riktigt de vanliga sconsen som jag tycker är lite för söta så jag gjorde om receptet vi brukar använda lite.


Bild: privat.

Matiga scones, ca 10st
  • 4 dl Vetemjöl *
  • 4 dl Rågmjöl *
  • 1 tsk Salt
  • 2 tsk bakpulver
  • 2, 5 dl filmjölk *
  • 1 ägg *
  • 1 msk honung *
  • 2 msk krossade linfrön *
  • 50 gram smör *
* finns som ekologiska alternativ.

Gör så här:
Blanda samman ägg, filmjölk och honung i en bunke och mjöl, salt, bakpulver och linfrön i en annan, blanda ihop till en smet och tillsätt smöret som du skurit i små kuber. knåda till en jämn deg och forma små bollar. Lägg bullarna på ett bakplåtspapper på en plåt och grädda i 200grader i ca 15minuter.

2 kommentarer:

  1. Nybakat till frukost måste vara världens ljuvligaste lyx - idag körde jag till på de härliga fikon och pumpabrödsfrallorna som uppskattas av hela familjen. Hoppas påsken varit härlig!

    SvaraRadera
  2. Sconesen ser supergoda ut! Dom ska jag testa!
    Ha det bra / Margot

    SvaraRadera