lördag 29 maj 2010

Mors dag idag...













Idag bjuder jag på lite bilder ifrån trädgården som jag tagit under helgen. Lite nya prydnader har fått flytta in i rabatterna. Kronan är köpt på lolodi som ligger i Birkastan. Även skylten "Är i trädgården" kommer därifrån. Buddan är köpt på Indiska. Dessa små smycken i rabatten är mina mors dags presener, ibland är det bättre och lättare att köpa det man vill ha själv :-).
Jag önskar alla mammor en underbar mors dag. Hoppas ni blir firade med pompa och ståt.

Tårtdekoreringar...




I veckan hade jag och några tjejer ifrån jobbet en kurs i tårtdekorering med sugarpaste och modeleringspasta. Det var helt underbart kul och dessa alster fick jag med mig hem efter kvällens fyra-timmarskurs. Nu är jag jättesugen på att baka tårtor och skapa själv. Det var lättare än jag trodde med rätt verktyg och material.

bilder: privata.

måndag 3 maj 2010

Veckomatsedel:

Ännu en vecka utan några blogginlägg och jag har dåligt samvete. Jag vill verkligen hinna allt men det går inte. Dessutom så sprack dieten någonstans mellan 12-16timmars övertid pgr askmolnet och nu jobbar jag stenhårt på att få allt att funka igen. Sötsuget är en riktig skit som ligger där och lurar en, riktigt arg och irriterad på mig själv har jag varit. Jag hoppas på bättre lycka denna vecka. För att verkligen få en kickstart så ska jag logga allt jag äter i mitt kostprogram de närmaste veckorna, då blir det noll fusk.

I helgen har vi slitit enormt i trädgården och hunnit med massvis i köksträdgården.

Här kommer en för och en efter bild. Fler bilder hittar kan du se här:


Bilder: privata.

Här kommer också denna veckas veckomatsedel.

lördag 17 april 2010

Veckomatsedel... snabbmat.

Här är nästa veckas matsedel. Jag gör det hyffsat simpelt eftersom det kommer bli mycket på jobbet, vi är inne i en extremt hektisk period (på grund av askmolnet) med mycket övertid osv och även för att vi skall påbörja ett projekt med köksträdgården. Vi ska lägga grus runt pallkragarna och göra fint nästa helg. I pallkragarna är just nu många rosor och andra höst inköp planterade i väntan på dess riktiga plats, allt måste göras färdigt innan vi kan påbörja jobbet med pallkragarna. Jag längtar efter att få sätta igång.

söndag 11 april 2010

Veckomatsedel.

Jag är ledsen att jag inte har uppdaterat bloggen så mycket på sistonde. Det är inte att jag har bloggtorka eller liknande utan mer att jag inte haft tid eller egentlig lust. När våren kommer så flyttar jag ut och spenderar inte mycket tid inomhus om jag inte måste. Det blir uppdatering när det finns något att berätta helt enkelt. I helgen har jag planterat vårblommor i kruka så det ser så fint ut framför huset, jag har planterat om mina frösådder, besökt plantagen och så har jag besökt trädgårdsmässan. En väldigt rolig helg för en trädgårdsnörd som jag. Jag skriver också på en trädgårdsblogg, Min rosendröm. Kika in där också om ni saknar mig, eftersom det händer mycket i trädgården så är det snart lite mer action där.


Jag längtar efter egenodlad potatis, lök, morötter och alla slags bönor. Må sommaren skynda sig :-) Har dammat av en gammal grillbok och sparar recpet för kommande grillkvällar.

Här kommer iallafall nästa veckas matsedel:

Het kyckling med quinoa eller bulgur och zuccini.
Spagetti och köttfärssås
Krämig potatis och purjolökssoppa. med bröd, smör och ost.
Pannbiff med löksky och potatis. Nästan identiskt med hur jag brukar göra.
Kycklingwook med nudlar och sås.
Tacosmiddag med vänner, till efterrätt glassbuffe deluxe.
Långlagad gryta med potatis.

måndag 5 april 2010

Tortillia wraps med kyckling fajitas och hel dinkel...

Idag blev jag kär i en ny smakkombination: Wraps med Kyckling Fajitas och hel kokt dinkel... mums säger jag bara.
Vi brukar äta wraps med kyckling fajitas och ris lite då och då men nu var det evigheter sedan. Eftersom wraps stod på dagens meny så tänkte jag att hel dinkel borde kunna fungera som tillbehör till wrapsen istället för ris. Nu såg jag dock att det var någon bön röra som skulle varit till (enligt menyn) men den slank ur minnet och tur var väl kanske det.

Dessa ingrdienser använde vi till våra wraps:

  • Kyckling
  • Fajitaskrydda
  • Olja att steka kycklingen i
  • Tortillabröd *
  • Sockerärtor
  • Böngroddar *
  • Gurka *
  • Majs *
  • Fetaost *
  • Rucola *
  • Salsa *
  • Creme fraiche *
  • Ris till barnen *
  • Hel kokt dinkel *

* finns som ekologiska alternativ.

Detta var en riktigt höjdare smakmässigt. Dinkeln passade perfekt till detta samtidigt som den inte gör en så däst som tex pasta. Hel dinkel är klart underskattad och irriterande nog väldigt svårt att få tag på. Jag har turen att vår coop har tagit in produkter ifrån labans kvarn och de har hel dinkel i sitt sortiment och så har hermans ekohandel hel dinkel ifrån Saltå kvarn.




Bilder: privata.

Brödbak och ordning i skåpen...

Söndagar hos oss betyder brödbak, iallafall tre av fyra Söndagar. Den här gången testade jag ett skållat rågbröd med fänkålskrydda och och ett krosskornbröd med kummin och rågmjöl. Eftersom recepten är så omgjorda mot originalen så antar jag att det är okej att lägga ut här.

Krosslimpa med kummin:

Dag 1:
4 dl vatten
2 dl fyr-kornskross *
1 dl krusakli *
1 dl gyllene linfrön *

Blanda allt och låt stå övertäckt över natten.

Dag 2:
5 dl vatten
1 1/2 tsk salt
1 dl ljust muscovadosocker
35 gram jäst
7 dl vetemjöl *
7 dl rågmjöl *
1 dl vetekli *
1 msk hela (mortlade) kumminfrön.

Olivolja * till pensling av brödet. Jag la olivoljan i morteln och stötte med några rosmarinblad.

Gör såhär:
Koka upp vattnet och häll det över blandningen från dagen innan. Blanda ned jäst. Rör sedan ned mjöl och socker och knåda till en smidig deg. Blanda i salt och kummin och knåda degen ytterligare lite.
Låt degen jäsa ca 1timme i sin bunke och dela sedan degen i 3 lika stora degar. Låt jäsa på plåt med bakplåtspapper i ca 1timme till. Sätt ugnen på 250grader, sätt in en kastrull med kokande vatten innan du sätter in brödet och grädda i 5minuter. Sänk sedan ugnen till 180-200grader, öppna luckan så att ångan kommer ut. Grädda ytterligare ca 30minuter. Innertemperaturen skall vara 98grader, men jag brukar knacka på undersidan av brödet och låter det ihåligt så är brödet klart.

Detta bröd smakar svagt av rosmarin och starkt av kummin som är min favoritkrydda när man bakar. Det är härligt tuggmotstånd och skorpan på brödet är jättegott. Man kan ha mindre jäst i degen om man vill men då får man öka jästiden, jag brukar experimentera lite med jäst och jag tar oftast mindre än det står i recepten.

* finns som ekologiska alternativ.




Skållade råglimpor:

Dag 1:
9 dl grovt rågmjöl, det skall vara ekologiskt tycker jag. *
1 liter kokande vatten.

Blanda väl och låt stå övertäckt över natten. Låt svalna lite innan du täcker bunken med plastpåse eller gladpack.

Dag 2:
75 gram jäst
1,5 dl jummet vatten
1msk salt
1,5 dl mörk brödsirap
10 dl vetemjöl special *
5 dl grovt rågmjöl *
1 msk mortlade fänkålsfrön.

Rör ut jästen i vattnet. Blanda med blandningen ifrån dag 1. Häll i brödsirap, salt, kumin och mjölet. Arbeta ihop till en smidig deg och låt vila i sin bunke i ca 1 timme. Forma sedan 2 limpor som du låter jäsa ytterliggare ca 1.5-2timmar på en plåt med bakplåtspapper. Grädda sedan i ca 50minuter på 225grader i nedre delen av ugnen.

* finns som ekologiska alternativ.



Sist tänkte jag visa hur fint jag fått det i nya köksön. Ikeas burkar med lock och så mjölpåsarnas snygga layout fasttejpade på burkarna, visst blev det snyggt?!. Jag älskar verkligen ekologiskt mjöler (och överlag alla ekologiska produkter) men inte de inneboende som ibland finns i påsarna, därav försiktigheten med tätförslutande burkar. Saltås layouter är ju så snygga så jag tyckte detta var ett ypperligt sätt att få det lite fint samtidigt som det är praktiskt och håller eventuella äckeldjur i sin burk.

Bilder: privata.