lördag 30 januari 2010

31 dagar utan socker, sött, läsk, potatis, pasta och ris...

Ja hur har det gått? Minus 3,4kg efter fyra veckor är inte så illa faktiskt. Det känns som en sund viktnedgång och dieten tar inte kål på mig. Det har däremot blivit ett helt annat sätt att tänka på och omkring mat, vilket vi i och för sig har gjort annorlunda några månader men detta tankesett passar mig bra och jag är nöjd med den slags mat vi har på menyn.

Denna vecka har jag stampat på +-0 men med tanke på att jag spenderat 5dagar hemma med två sjuka barn och aktiviteterna ute varit lika med 0 så får jag vara tacksam att jag inte gått upp i vikt istället.

Hur är det då med sötsuget? Ja det går upp och ned. Försöker parera det med gott bröd någon gång i veckan och vissa kvällar någon smoothie eller frukt. Annars så är jag mest mätt hela tiden. Det går verkligen ingen nöd på mig och ändå har jag gått ned i vikt. Detta känns som ett vinande koncept om det håller i sig. För två veckor sedan åt jag lite pralus choklad men det har jag ju gett tummen upp för om ej dock för ofta eller i för stora portioner, det räckte med en lite bit för att jag skulle känna mig nöjd.

Nu i veckan köpte jag kokboken som kom med aftonbladet (jag samlar på hela serien) och blev grymt sugen på kolasås på kondenserad mjölk och hemmagjord glass. Detta lär hamna på 2010 nyårs meny Jag kanske borde börja fila på den redan nu :-).

Däremot kände jag inget sug efter de chokladbollar som jag och dottern gjorde igår.
Chokladbollar som är för goda för att sluta äta är dessa och receptet har jag fått av en konditor en gång för många många år sedan. Suget borde ha kikat igång men jag kände nada. Lightläsk som varit min stora bov har jag inte tänkt på på flera veckor, det går alltså att bryta dåliga vanor och komma över dem ganska snabbt.

Recept på chokladbollarna som är godare än några andra kommer här:

  • 175 gram havregryn *
  • 140 gram smör *
  • 50 gram socker *
  • 25 gram kakao *
  • 20 gram brygg kaffe eller espresso *
  • 125 gram vit sirap
  • 5 gram vaniljsocker *
* Finns som ekologiskt alternativ.

Tricket med att göra lyckade chokladbollar är att köra havregrynen med stavmixer och sedan blanda med övriga ingredienser. Eftersom ursprungsreceptet inte innehåller kaffe så bör man räkna upp havregrynen lite men det märker man. Jag brukar rulla i antingen kokos, pärlsocker, kakao men man kan också rulla i tex krossade nötter eller vad man kännner för.

Dessa chokladbollar går också bra att frysa om man vill förbereda inför ett kalas eller så.

Bild: privat.

5 kommentarer:

  1. Inspirerande att läsa om din nya giv i köket! Själv gör jag just nu en makeover vad gäller mina desserter och fikagrejer. Mer frukt och bär, mer av typen lite sötad grekisk youghurt än grädde, glass och pajskal. Jag har just nu ätit en mousse med passionsfrukt - urgod! Ibland behöver man växla vanor helt enkelt.

    SvaraRadera
  2. Vad härligt det låter. Hur gör du med maten till barnen, antar att du ändå kokar pasta, ris eller potatis till dom?? Har själv svårt att tänka mig att leva helt utan dom sakerna men tycker absolut att man kan ta lite mindre av det iallafall. Kokosbollarna ser smarriga ut!

    SvaraRadera
  3. Weronica: Kul att du kikar in här på min matblogg också :-). Jo visst är det sunt med nya vanor ibland. För min del både på grund av min vikt men också för att jag är trött på de banor vi som familj hade hamnat i, det gäller att vidja sina vyer helt enkelt.

    Martina: Hela familjen äter pasta, ris och potatis till maten förutom jag. När jag skriver veckomatsedel så har jag skrivit vad resten av familjen har till sin mat och vad jag kommer att äta istället. Det är inga stora förändringar och hela familjen äter samma mat, det är bara tillbehören som är olika :-).

    SvaraRadera
  4. Du gör verkligen ett toppenjobb med din nya "livsstil". Mycket beundransvärt att stå med näsan över sådana smarriga chokladbullar utan att hugga in. Jag sätter definitivt ett bokmärke på receptet för längre fram....mycket längre fram. Kram Mimmi

    SvaraRadera
  5. Vill bara tala om att hjärnan måste ha kolhydrater, det är det bränslet den går på. Utan kolhydrater blir man dum i huvudet. Men kanske slank och fin.?

    SvaraRadera