lördag 2 januari 2010

Dagens middag

Idag tog vi varsin pulka jag och Fredrik och satte av på långpromenad med barnen. Vi hittade en pulkabacke och åkte massa med barnen, det var riktigt roligt. Sedan fortsatte vi promenaden och kom hem 1.5timmar senare. Riktigt rosiga om kinderna var vi hela bunten, underbart.

Dagens middag blev spagetti och köttfärssås men eftersom jag inte skall äta så mycket pasta så gjorde jag gjort iordning en bönsallad med flageolet bönor, spenat, salt, peppar, olja, balsamvinäger och så hyvlade jag parmesan över. Köttfärsåsen hade jag lite champinjoner i och det blev så gott. Jag tog en klick creme fraiche och så lite rivna morötter till. Super gott och det känns verkligen nyttigt samtidigt som bönorna gör att man blir jättemätt.

Tomatsåsen till köttfärsen gör jag efter ett recept ifrån Paula Roberto. Jag kommer inte riktigt ihåg hur grundreceptet var men jag tar olja och steker lök och vitlök i. Sedan häller jag i krossade tomater och lika mycket vatten. Jag brukar krydda med basilika, oregano och timjan (torra kryddor) och sedan så får allt stå och små puttra i minst 30 minuter tills tomatsåsen har reducerat ned och är härligt krämig. Detta sätt att göra tomatsås på är helt otroligt gott. Blanda sedan tomatsåsen med den stekta köttfärsen och i detta fall champinjonerna.

Ikväll är det dags för brödbak. Jag fick saltås bok "Smaker från Saltå Kvarn" i present av Fredrik för några dagar sedan och där i finns ett recept på dinkelbagetter med nyponmjöl, honung och annat gott. Ska bli spännande att testa. För några dagar sedan så bakade jag deras chiabatta med polentagryn i. Jag kan varmt rekomendera boken. Här kan ni läsa mer och även beställa boken.

Bild: privat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar