tisdag 26 januari 2010

Persiljestuvade morötter med fetaost och fiskpinnar...

Idag blev en paniklunch. Det hör inte till vanligheten direkt att man är förberedd för vab och har extra lunchmat hemma. Idag blev det således en tag var du har hemma lunch som riktigt överaskade smakmässigt. Lille sonen på snart 2-år älskar morötter och fiskpinnar. Så dagens lunch blev persiljestuvade morötter med fiskpinnar (pasta till lilla L) och fetaost till mig.

Bild: privat

Recept på persiljestuvade morötter:
5 medelstora morötter skivade i slantar
1 charlottenlök
2 msk smör
2 msk vetemjöl
3 dl mjölk
Persilja (jag tog endast persilja i min stuvning).

Koka morötterna tillsammans med charlottenlöken. I en annan kastrull gör du den vita såsen samtidigt som morötterna kokar.
Smält smör och sikta i mjölet, blanda i mjölken och salta och peppra efter behag. Låt småkoka i ca 10 minuter. Häll av morötterna när de är mjuka. Blanda i morötterna i den vita såsen och trö över persilja. Busenkelt.
Jag hittade receptet i Tina Nordströms nya bok, En matresa genom Sverige. Här kan du läsa mer om tina. Som vanligt ändrade jag receptet lite efter tycke och smak.
De lite söta stuvade morötterna passade perfekt ihop med fetaosten och detta blev en Lunch som både jag och sonen åt upp utan problem. Snabbmat när den är som bäst helt enkelt.

1 kommentar:

  1. Ojj vilken piffad rätt med fiskpinnar :) Ser riktigt gott ut.

    SvaraRadera