fredag 8 januari 2010

Mustig och god lins och kikärtssoppa.

dag blev det denna vackra röda soppa till lunch. Linser, kikärtor med curry och timjan, med en klick creme fraiche till så blev denna soppa också extremt mättande. Ibland blir det avsteg ifrån veckomatsedeln, oftast beror det på att jag inte är sugen på det som skall serveras men denna gång på grund av att vi satt och kikade i kokböcker och jag blev nyfiken på att testa kombinationen böner och linser ihop med curry. Jag tog gröna linser eftersom jag gillar dessa bäst och så kikärtor på burk bara för att jag inte hade förberett innan.

Bild: privat.

Ungefär det här hade jag i.
1 burk kikärtor *
2 dl gröna linser *
1 burk krossade tomater *
ca 6 dl vatten
1 gul lök *
Vitlökskrydda
1 msk curry *
gurkmeja
spiskummin
Timjan
Grönsaksbuljong *

* finns som ekologiskt alternativ.


Fräs löken och vitlöken ihop med curryn, gurkmejan och spiskummin (krydda enligt smak), ha i de krossade tomaterna när löken blivit mjuk. Häll i ca 6dl vatten, buljong tärning, kikärtorna som är väl sköljda och linserna. Låt koka i ca 20 minuter eller tills linserna kokat färdigt. Smaka av med salt och peppar. Det försvinner mycket vätska när soppan kokar så länge så ibland behövs att man tillsätter mer vatten.

Det har blivit lite dåligt med uppdatering här nu sista veckan. Fredrik är i Las Vegas och barnen och jag är lediga. Vi har min mamma här på besök så vi passar på att hitta på massa skoj och pyssla. Vi har bakat bröd och ikväll tänkte jag testa att baka croissanter (eventuellt). Precis efter att Fredrik åkt så upptäckte jag att rören på övervåningen hade frusit så det var några jobbiga dagar med massa oro över det. Efter kontroll av byggfirman som byggt vår övervåning så upptäckte de att rörskåpet inte var isolerat ordentligt men nu är det åtgärdat och vattnet åter igång. Som tur var så frös inte vattnet till elementen utan bara rören till badrummet men ändå, vilket pärs.

Efter första veckan på den socker, pasta, ris och potatisfria dieten så har jag gått ned 2,5kilo vilket känns helt otroligt. Konstigt nog så går det jättebra och jag är sällan hungrig. Min stora bov har ju varit kvällsätandet men det känns som att denna diet håller sötsuget borta och det är jätteskönt, kvällarna passerar utan att kylskåpet får besök.

Jag har promenerat 4gånger denna vecka, inte riktigt 5timmar men kanske 4,5 så jag är nöjd. Det har inte riktigt varit promenadväder varje dag denna vecka och nu på morgonen så visar temperaturen på -20,5grader, burr.

1 kommentar:

  1. Grattis till ditt fantastiska resultat på vågen den här veckan! Snacka om att vara taggad och du är så himla duktig som förbereder så väl för nästa vecka. Kör hårt! Själv måste jag hitta motivationen igen- om inte annat för att det är dags att komma i kontorskläderna om mindre än två månader. Hjälp!!!

    SvaraRadera