söndag 3 januari 2010

Första bagettebakningen och dagens middag.

Igår satte jag fördegen till baguetterna som jag bestämde mig för att testbaka. Efter att fördegen fått stå 18timmar så var det då dags att baka.
Det var lite trixigt men jisses vilket gott bröd. Enligt receptet så skulle man efter två minuter hälla kallt vatten i en långpanna som man ställt längst ned i ugnen. Ångan gjorde att skorpan blev något alldeles extra. Nyponmjölet satte lite extra smak på brödet helt klart. Jag har mailat Saltå och frågat om det är okej att jag skriver ut receptet här på bloggen, jag vet inte riktigt om det är okej eller inte så jag väntar på svar.


Dagens middag: fläskfilegryta med champinjoner, torkade trattkantareller och grädde/mjölk + lite soya serverades med ris. För min del så gjorde jag en sallad på ruccola, morötter och lite gurka och så två skivor av baguetten som jag bakade med lite philadelphiaost på. Riktigt gott och mättande trotts avsaknaden av ris.


Efter tre dagar på denna nya diet så tycker jag att det går förvånansvärt bra. Jag är mätt större delen av tiden. Något jag saknar är dock något att äta när suget sätter in på kvällen..... just nu går det på ren vilja/princip att låta bli. Funderar på en kvällssmoothie eller liknande.

Bilder: privata.

1 kommentar:

  1. Ser ljuvligt ut - kul användningsområde för nyponskal, helt nytt för mig!

    SvaraRadera