måndag 25 januari 2010

Äppelmustsoppa med borlottibönor, bacon och basilika.

Äntigen har vi fått det att funka med att överföra bilder och redigera. Förra veckan testade vi många nya recept och detta blev min absoluta favorit. Jag skulle kunna äta denna soppa till frukost, lunch och
middag :-).

Bilder privata.

Äppelmustsoppa med borlottibönor, bacon och basilika.

4 potatisar tunt skivade *
1 lök tunt skivad *
1 fänkål tunt skivad *
2 grönsaksbuljongtärningar *
8 dl vatten
3 dl äppelmust (nästa gång tänker jag göra äppelsaften med min råsaftscentrifug) *
2 krm salt
4krm timjan
1 krm svartpeppar
1/2 purjolök tunt skivad *
3dl borlottibönor *
2 paket bacon *
1/2 kruka basilika *
* Finns som ekologiska alternativ.

Gör så här:
Koka potatis, lök, fänkål med vatten, buljongtärningar och äppelmusten i ca 15-20 minuter tills potatisen och fänkålen är riktigt mjuka. Lägg i borlottibönor och purjolök och låt koka upp igen. Servera i stora skålar och toppa med bacon basilika.

Orginalreceptet hittade jag på coop:här men jag har gjort om det lite efter tycke och smak. Varför skall man tex ha en halv lök och en halv fänkål i ett recept? då blir det ju massa svinn och det gillar jag inte.
Jag kokar mina bönor själv och blötlägger, de blir mycket godare och mer näringsrika då. Bacon, bönor och basilika gifter sig bättre med äpplen och timjan tycker jag än persilja men såklart är det en smaksak även det.
Denna soppa är så god och mättande att man inte behöver något bröd till men annars kan jag rekomendera brunkans långa till denna soppa. Se receptet här.

2 kommentarer:

  1. Mums, det låter fantastiskt gott. Tack för ett bra tips till veckans meny. Det kan inte bli för många soppor så här års och nu börjar jag ju äntligen få fason på mitt surdegsbak. Hälsningar Mimmi

    SvaraRadera
  2. Vilken kreativ soppa, bacon lär vara urbra tillsammans med bönor och äppelmust, jag känner det på mig!

    SvaraRadera