torsdag 14 januari 2010

Gott med bönor och blomkål...

Mina kära jobbarkompisar tycker jag äter för mycket bönor och undrar hur min mage klarar av det. Jag å min sida tror att det är en myt mycket med bönor och gaser för jag har då aldrig märkt något konstigt med magen. Roligt iallafall att bönor väcker sådana känslor hos andra människor, det är väldigt få som inte har en åsikt om bönor har jag märkt.

Apropå jobb så är det väldigt hektiskt på mitt jobb och så har jag börjat skolan (läser naturkunskap på distans). Schemat är fullspäckat så ibland hinner jag inte blogga så mycket som jag skulle vilja. I helgen skall jag dock både baka bröd, raw food kex och powerbars. Det skall bli jättespännande och kul att testa massa nytt. Det kommer recept och bilder på helgen äventyr allt eftersom.



Bild: Privat.
Härom kvällen åt jag denna tallrik med köttfärsås, blackeye bönor, spenat, böngroddar och blomkålssallad.
Blomkålssalladen är enormt god.

Såhär gör jag den:
1 blomkålshuvud *
2msk solroskärnor *
1 burk creme fraiche *
1/2 kruka persilja *
Skölj och dela blomkålen i små bitar och lägg i en skål. Blanda ned solroskärnor och persilja. Vänd ned creme fraichen, klart. Förvaras i kylskåp i flera dagar, perfekt sallad till många rätter. Min mamma gör denna sallad med hackade hasselnötter och det tror jag är jättegott. Jag tål dessvärre inte nötter så för mig blir det solroskärnor istället.

1 kommentar:

  1. Har tänkt införa mer bönor/linser i vår vardagsmat, är alldeles för dålig på det.

    SvaraRadera