måndag 30 november 2009

Halsfluss gg2, barnmat och gudagod mat.

Det har varit lite tyst här på bloggen. Både lilleman och jag går på kåvepenin, igår var vi på vårdcentralen och fick bekräftat halsfluss på båda oss. Jag hoppas vi blir friska fort.

Igår gjorde jag en rikigt god maträtt. Ugnsgrillad kyckling med currypotatissallad och ruccula.

Den här rätten kommer jag absolut göra igen. Potatissalladen var hur god som helst och funkar att göra i förväg och förvara i kylskåpet, perfekt för sommardagar till grillat kött.

Bild: privat.

Kycklingen grillade jag i ugnen på 200grader i ca 2timmar. Denna gång köpte vi majskyckling och det blev riktigt gott.

Jag brukar stoppa kycklingen, denna gång blev det med *äpple, *lök, *citron, *fikon, *smör och *timjan. Jag brukar ta ut kycklingen några gånger och ösa den. Jag pressade citron på kycklingen också. Detta sätt att göra kyckling på är så bra tycker jag, maximalt med smak,minimalt med jobb. Perfekt för oss med småbarn som inte har så mycket tid.

Spadet som blev i formen efter kycklingen silade jag och har sparat i frysen till någon annan gång när vi steker kycklingfileer och vill ha en god sås. Späd med vatten, grädde, blanda i lite mjöl, soya och gele och du har en syndigt god sås.

Potatissalladen gjorde jag såhär:

  • 2 kilo potatis (som jag förberett och kokat innan)
  • 4 msk majonäs
  • 20 st smörgåsgurka som jag skar i småbitar
  • 2 små äpplen eller 1 stort som jag också skar i små bitar.
  • 5 dl grekisk yoghurt
  • 2 små sharlottenlökar
  • 0.5 pressad citron
  • 1 msk äppelcider vinäger
  • 2 tsk flingsalt
  • 4 tsk curry

Skär potatisen i lagom bitar. Blanda resten av ingredienserna, låt stå i kylskåpet och dra till sig. Denna potatissallad är riktigt bra balanserad och riktigt god. Receptet hittade jag här. Jag gjorde likadant som receptet men jag tog dubbla mängden potatis och riktig citron istället för citronmajonäs.


Bild: privat.

Ovan ser ni min sons favoriträtt. Kyckling med squash, banan, grädde, ris och lite koriander. Denna rätt uppskattar han verkligen och äter massvis. Receptet hittade jag för längesen hos http://www.barnmatsbanken.se/ men sidan verkar inte finnas kvar.

Gör så här:

  • Koka ca 2-3dl ris enligt anvisningarna. Jag brukar använda vanligt långkorningt ris.

Till grytan behöver du detta.

  • 1 kycklingfile
  • 1 squash
  • 2 bananer
  • 3dl grädde
  • koriander efter smak.

Skär kycklingfilen, squashen och bananen i småbitar. Låt koka i ca 15minuter i grädden, smaka av med koriander och blanda i riset. Klart!!

Jag brukar göra portioner om ca 2dl och frysa in. Det tar ca 15minuter att tina och ha på bordet, perfekt om man varit iväg och måste fixa lunch supersnabbt.

Om man har små barn så kan man mixa grytan och på så sätt anpassa rätten efter barnets ålder.

2 kommentarer:

  1. Stackars dig som har halsfluss ....och ändå orkar du göra mat??? Ser riktigt gott ut!

    SvaraRadera
  2. Tack marina :-) Jag har bara ont i halsen men annars mår jag ganska bra.
    /Nina

    SvaraRadera