torsdag 26 november 2009

London i matbilder...

Bilder: privata.

London var härligt. Det var kul att gå och botanisera bland alla matvaror på Marks & spenser och Tesco. Jag hittade lite kryddor, bland annat Lime blad, de luktar jättegott, någon som har något gott thai recept där denna krydda kan passa får gärna säga till.

Både kakao och drickchoklad fick följa med hem. Jag är ju lite rolig när det gäller just bakartiklar. Lite billigare än Sverige helt klart, eftersom det är ekologiska. Kakaon kostade 1,65 pund och drickchokladen kostade 1,95 pund. Jag är riktigt nöjd med att ha hittat ekologisk drickchoklad, jag bojkottar oboy sedan länge, det är bara skit i det. Vår stora tjej gillade chokladen och den innehåller endast ekologisk råsocker och kakao så det är ju bra mycket bättre än mycket annat i drickväg för barn.

Ena eftermiddagen spenderade vi på ett av Londons 5 - stjärniga hotell och avnjöt deras afternoon tea. Detta var helt fantastiskt gott och otroligt roligt att få massa inspiritation. Tanken med kakfatet är att man skall börja i botten och jobba sig uppåt. Smörgåsarna hade fem eller sex olika pålägg, bland annat, skinka, gurka, lax mm. På fatet över så serverades det små scones, både naturella och med russin, till detta så serverades marmelad och clotted cream. På översta fatet så var det både små maräng och jordgubbsbakelser, kolapaj med nötter och chokladmousse (i de små muggarna).

På hotellfrukosten dagen efter så fastnade jag för dessa ur söta marmeladburkar. Eftersom jag är hederligheten själv så frågade jag personalen om jag fick köpa med några hem och det fick jag men jag behövde inte betala. Vi planerar att bjuda några nära vänner och grannar på afternoon tea och dessa är helt perfekta för det endamålet.



Bilder: privata.

2 kommentarer:

  1. Oj, vad jag blir avundsjuk! Bodde 7 år i England men lyckades av någon idiotisk anledning aldrig få till ett riktigt afternoon tea på Ritz. Däremot kan jag mitt Tesco´s, Sainsbury´s och M&S väldigt väl och saknar alla deras godsaker - speciellt såhär inför julen! Kram Mimmi

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt kakfat :-)
    Limeblad brukar jag ha när jag wokar, blir en god limesmak av dom, finns recept på bloggen. Ha en bra helg!

    SvaraRadera