onsdag 18 november 2009

Långkok och Köttbullar

Igår kväll gjorde jag iordning dagens middag med inspiration ifrån smaskens.nu och ställde in i ugnen på 80-90grader. Imorse plockade jag så ut grytan. Snabbare än kvickt hoppade jag upp för jag var supernyfiken över hur den blivit. Jag ville inte laga grytan när vi inte var hemma nämligen. Gott gott gott luktade det och både Fredrik och jag var tvungen att smaka på en gång, gudomligt säger jag bara, så mört och gott kött. Jag testade Änglamarks ekologiska högrev och det var verkligen kanon. Jag använde Adzuki bönor och de var ganska sönderkokta men ändå helt okej. Nästa gång skippar jag bönorna och lägger i champinjoner och morötter sista timmarna.

Vem har tjuvsmakat :-)

Eftersom vi har en liten matvägrare i familjen så visste jag att det skulle bli tufft att få henne att testa grytan. På jobbet kom jag på ett recept på köttbullar som jag sett hos Kardemumma som lät supergoda. Så medans potatisen kokade till grytan så gjorde jag iordning köttbullssmeten och ställde mig och rullade. Det blev många fler än vad som stod i receptet, 88st totalt. Jag tillagade dem i ugnen och det tyckte jag var genialiskt. Jag ändrade receptet något, enbart för att allt inte fanns hemma som egentligen skulle vara i receptet.

500gram 10% nötfärs

1 gullök som jag körde i matberedare
3dl havregryn som jag också körde i matberedaren
1 ägg
2 msk kalvfond
2.5dl matlagningsgrädde
salt
peppar
lite torkad persilja.

Vår 1,5åring åt 10 köttbullar och grytan, helt otroligt. Vår stora tjej åt 5 köttbullar men tyckte det smakade konstigt :-) Vilken skillnad det kan vara.

1 kommentar:

  1. Haha - roligt! Så bra att era köttbullar också blev goda.

    SvaraRadera