lördag 14 november 2009

Middag idag...

Till middag idag gjorde Fredrik min man pasta med gräddkantareller och västerbottenost. Vi hittade receptet på coop men har ändrat det lite efter tycke och smak. Det blev väldigt gott och var väldigt mättande. Barnen gillade det inte men smakade iallafall. Stora tjejen ville ha grillad korv idag och så fick det bli. Apropå ekologisk korv så är jag väldigt förvånad över att barnen reagerar så på ekologiskta köttvaror. Vår 6-åring tycker det smakar starkt och konstigt om köttet, hon märker verklingen skillnad vilket jag inte trodde barnen skulle göra. När jag tänker närmare på det så blir jag väldigt arg på att det skall vara så, att man skall vara så van vid alla tillsattser och smakförstärkare att man tycker det smakar konstigt med "riktig" mat.

Pastasåsen gjorde vi såhär:
2 paket frysta kantareller
1/2 paket västerbottenost
1 gul lök
2dl grädde
1 morot skivad med osthyvel
Timjan, salt och peppar
smör till stekning
alla ingredienser är ekologiska förutom västerbottenosten, bandpasta, salt och peppar.
Förberedelse:
Tina först kantarellerna, sedan skölj och rensa dom, hacka löken fint.

Tillagning:
Stek kantareller och lök i en stekpanna med smör, salta och peppra. Låt steka tills löken blivit mjuk, tillsätt grädde och låt puttra några minuter. Häll på västerbottenosten, morötterna och lite hackad timjan.
Servera med bandpasta.

Till efterätt ville jag testa att göra något med min nya kakao och även mina hackade bakaoböner som jag inhandlade idag i Uppsala. Vi bor mitt emellan uppsala och stockholm så när jag fick nys om Annelie Ks choklad & praliner så var jag tvungen att köra dit och kika. Jag ska visa imorgon vad som mer följde med hem.

Efterätten blev väldigt mäktig och varken jag eller Fredrik orkade äta upp mer än halva portionen så gör hälften eller servera till 6personer.

Detta hade jag i:

  • 5dl ekologisk vispgrädde
  • 4msk ekologiskt rörsocker
  • 4msk ekologisk kakao
  • 100gram mörk choklad minst 70% (såklart ekologisk)
  • 2msk krossad kakaoböner

Jag vispade grädden och hackade chokladen med stavmixer. Sedan så blandade jag alla ingredienser och ställde kallt i kylen. Detta var väldigt gott men som sagt väldigt mäktigt. Jag fick en ide om att forma moussen till bollar och rulla i krossad choklad eller varför inte nötter (jag tål inte nötter men jag tror det skulle kunna bli kanon gott). Då blir det som en liten pralin till kaffet eller liknande. Kakaobönerna var härligt krispiga och jag längtar efter att få testa att baka med dem. Jag har hittat ett recept med bröd som innehåller kakaobönor som jag skall testa i veckan, det verkar lovande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar