söndag 15 november 2009

Kyckling i ugn på Mammas vis.

Idag fick vi middagsgäster på impuls och söndagskycklingen vi planerat fick kompliteras med en panikhandling. Vi bjöd på Ugnsgrillad kyckling med potatis i ugn, gräddsås och gele. Detta är något som min mamma gör ofta och då med kalkon, men det går lika bra med kyckling. Rätten har hon med sig ifrån England där hon bott i 12år.

Kyckling i ugn på Mammas vis.

8 portioner.

  • 1 ekologisk kyckling och 1 majskyckling totalt ca 3kg
  • 2 äpplen
  • 1 lök
  • 2 morötter
  • 1/2 paket Fikon (jag hade de från saltå kvarn)
  • 100gram smör ca
  • 3kilo potatis
  • 2msk olivolja till potatisen
  • 3dl grädde
  • lättmjölk efter behov (eller vilken mjölk ni har hemma)
  • 1msk svartvinbärsgele
  • 3msk vetemjöl uppblandat i ca 1dl vatten
  • ca 2msk soya
  • ca 1msk kycklingfond
  • salt
  • peppar

Alla ingredienser är ekologiska utom den panikinhandlade majskyckligen, soyan och köttfonden plus kryddorna.

För att kycklingen och såsen skall bli god så brukar jag stoppa kyckling. Denna gång blev det med morot, lök, fikon, äpplen och så citron som jag pressade på kycklingen men som jag också lät steka med på plåten för att ge allt extra smak. Kycklingen grillade jag med varmluft på 200-225grader i ca 2timmar. Glöm inte att ta ut kycklingen och ösa den lite då och då, detta gör att kycklingen tar smak av kråset som man fyllt kycklingen med och skinnet blir grispigt och gott.

Potatisen förkokade jag i ca 20minuter. När det är ca 40 minuter kvar på kycklingen så ställde jag in potatisen i ugnen över kycklingen (kycklingen flyttade jag ned). För att få krispig yta på potatisen så ringlade jag över lite olivolja på potatisen.

När kycklingarna var klara så la jag över dem på ett fat. Skyn som blivit i långpannan silade jag i en finhålig sil och hällde i en kastrull. Därefter: Koka upp såsen, häll i grädden, lite mjök och ha i mjölet som är blandat med vatten för att det ej skall bli klumpar i såsen. Smaka av med gele, soya, fond, salt och peppar.

Njut :-). Jag trodde jag hade gjort mer än nog med mat men tji fick jag. Inte en smula blev över till matlåda för mig imorgon, jag tar det som en komplimang att mina gäster gillade maten.

Som avslutning kan jag konstatera att det är godare med ekologisk kyckling än majskyckling och det är helt klart värt pengarna när man äter finmiddag.

Bilder: privata.

1 kommentar: