tisdag 16 mars 2010

Torkade kikärtor med smak.





Eftersom jag är nötallergiker så tänkter jag ofta att ingredienserna i olika bakverk borde gå att byta ut mot tex solrosfrön,pumpafrön,kikärtor och soyabönor (bara för att ge några exempel).

Jag har läst om smaksatta torkade kikärtor som tex tillbehör till glass och musli och tänkte att detta måste jag testa.

Jag blötlade och kokade kikärtorna enligt anvisningen på paketet. Sedan så gjorde jag iordning en marinad med rapsolja, vaniljsocker, kardemumma och honung. Denna lät jag dra ett tag innan jag la ut ärtorna på ett bakplåtspapper och torkade i ugnen på 100 grader med varmluft. Jag rörde om lite då och då. Det tog ca 3timmar för ärtorna att torka.

Resultatet blev över förväntan. Kikärtorna blev krispiga lite nötiga i smaken och väldigt goda. Detta tillsammans med kakao nibs, torkad frukt och kessela blir mitt nya godis. Nästa gång ska jag göra en större sats som jag skall låta marinera mycket längre så kikärtan drar åt sig smakerna mer.

3 kommentarer:

  1. Tsss jag gjorde en variant av de där kikärtorna. Fast jag rostade dem på 250 grader med påföljden att de poppade som popcorn och kikärtssmet tillsammans med olja kletade ner hela ugnen.

    Så tack för tipset! Nu kanske jag vågar mig på det igen men med lite lägre värme. ;-)

    SvaraRadera
  2. Villimey: Va roligt det måste sett ut. Vilken tur att jag tog det lite varsamt då. Det blev väldigt gott och kikärtorna är redan slut. Helt klart ett värdigt substitut till nötter.

    Hälsningar
    Nina

    SvaraRadera
  3. Om du dubblar tillagningstiden och sänker tempen till 40-50 grader så behåller du alla fina näringsämn en i kikärtorna också- vips så har du raw food!

    Hur som helst, låter det ju asgott! :)

    SvaraRadera