tisdag 23 mars 2010

Biskvier

Igår kväll när jag satte mig vid datorn så trodde jag att det var något fel när statistikmätaren stod på 175besökare. Sedan så upptäckte jag att Weronica hade skrivit om "min musli" tävlingen som jag hadde och som hon vann förra veckan. Verkligen jättekul att så många kikat in här hos mig. Hoppas ni gillar min blogg och fortsätter att kika in.

Igår bakade jag biskvier till lilla Ls kalas. Det var inte så krångligt som jag trodde utan det gick väldigt lätt. Jag gillar att slå på stort när det är kalas och bakar ofta massa av godsaker när det är kalasdags. Apropå mitt godisförbud så funderar jag på att ha några dagar detta år som jag ger mig själv okej på att äta godis (har gett mig själv godisförbud under 2010) och dessa dagar skulle isåfall vara barnens kalas, vår bröllopsdag, midsommar och jul. Dels för att det inte finns någon speciell anledning till varför jag inte skall äta godis och dels för att jag känner att jag redan har låtit bli i 12veckor och för mig själv visat att jag faktiskt kan motstå vilket också var meningen med nyårslöftet.


Bilder: privata.

Här kommer recpetet som är nötfritt.
Istället för mandelmassekakor till botten så gjorde jag kolakakor vilket är väldigt gott och passar väldigt bra till smörkrämen och chokladen.

Receptet räcker till 16st biskvier.

  • 100gram smör *
  • 1 dl socker *
  • 1 msk sirap *
  • 2,5 dl vetemjöl *
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk äkta vaniljsocker *

Lägg alla ingredienserna i en bunke och blanda samman till en smidig deg. Dela degen i 16 lika stora bollar och platta ut till rundlar med händerna. Lägg ut kakorna på bakplåtspapper. Använd en rund pepparkaksform eller ett litet glas för att göra kakorna lika stora.

Grädda i ugnen i 175grader i ca 8-10 minuter. Håll koll på kakorna så att de blir gyllenbruna.

Låt svalna på plåten innan du tar bort dom ifrån bakplåtspappret.

Under tiden som kakorna är i ugnen så börjar du med smörkrämen. Detta är min version som är lite förändrad mot de vanliga recepten.

  • 150 gram smör *
  • ca 400 gram florsocker *
  • 1 krm äkta vaniljsocker *
  • 2 msk kakao av god kvalitet *
  • 2 tsk grädde *
  • 1/2-1 msk kallt kaffe *

Låt smöret stå ute innan du påbörjar smörkrämen så den är lätt att arbeta med. Blanda smör, florsocker, vaniljsocker och grädde väl och vispa med elvisp. Smeten skall vara väldigt fluffig. Smaka av med kakao och kaffe. Börja med 1/2 msk kaffe och se så att inte smeten blir för lös. Kaffet höjer smaken på smörsmeten så att den inte blir så söt, den smälter verkligen i munnen och är farligt god. När smörkrämen är klar så breder du ut den på biskvierna och doppar dem sedan i smält choklad. Jag gjorde tre olika choklad. Vit choklad, vit choklad med lite röd karamellfärg och så riktigt fin 70% valrhona choklad.

Inspiration till receptet har jag hittat på http://www.tasteline.com/ och andra nätsidor. Jag har dock gjort om recepet efter tycke och smak.

* finns som ekologiska alternativ.

1 kommentar:

  1. Jag kan verkligen rekommendera försäljningen på Tradera och jag förvånas varje gång hur mycket jag drar in på sådant som annars bara skulle åkt till välgörenhet eller liknande. Jag har också tittat På Ankarsrum som du hittade (speciellt för effekten!), men jag är bra svag för Kitchen Aid designen. Fy, vilken slav man är under färg ocg form ibland!

    SvaraRadera