onsdag 24 mars 2010

Tårtbottnar....

Idag har jag och T bakat tårtbottnar. Det är jätteroligt att ha en liten hjälpreda i köket som håller reda på hur många deciliter, matskedar och teskedar det skall vara av allt i de olika smetarna. Hon tycker det är så kul och man ser verkligen att ögonen lyser när hon får vara i köket med mig. Jag hade tänkt baka två sorters tårtor varav den ena hade jag tänkt anmäla till Sveriges nationaltårta.
Tårtbotten receptet kommer ifrån Linnéa Seidels bok Livets goda: Tårtor som kommer ut i samarbete med aftonbladet och tasteline. Receptet är likt det som min mamma använder och fått av en gammal kollega dock så innehåller detta recept potatismjöl. Eftersom mamma inte hittar sitt recepet så testade vi detta då det liknar det vi brukar göra mest.

Bilder: privata. Bilden ur boken är fotad av mig.

  • 4 ägg *
  • 3 dl socker *
  • 2 dl vetemjöl *
  • 0,75 dl potatismjöl *
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 krm äkta vaniljsocker *
  • 3 msk hett vatten

*finns som ekologiska alternativ.

Gör såhär:

Sätt ugnen på 175grader. Smöra och bröa en form, gärna med löstagbara kanter. Knäck äggen i en bunke och blanda i sockret. Vispa med elvisp eller förhand tills smeten blivit vit och fluffig. Blanda de torra ingredienserna för sig en en annan bunke. Blanda i detta med en slev tills det blir en jämn smet. Sist häller du i det heta vattnet. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter.

Jag har ju inte smakat tårtbottnarna men de reste sig jättefint och ser riktigt riktigt bra ut. Det ska bli så kul att göra iordning tårtorna på söndag. Här hittar ni receptet om ni vill kika på tastelines sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar