torsdag 4 mars 2010

Baka i långpanna

Jag gillar att baka i långpanna, min mamma är en hejare på långpannebak så jag letar ständigt efter nya roliga recept på långpannebak. Igår köpte jag Linnéa Seidels bok som ges ut i samarbete med Aftonbladet och Tasteline. Veckan bok heter: baka i långpanna. Jag fastnade för ett recept på kornbröd som jag precis tagit ur ugnen. Det var ju riktigt riktigt enkelt och tog ca 35minuter. Detta bröd hinner man alltså baka efter jobbet och det är färdigt till middagen.
  • 8 dl Kornmjöl *
  • 2 dl Grovt rågmjöl *
  • 2 dl Vetemjöl special *
  • 4 tsk Bikarbonat
  • 1 tsk Salt
  • 1 dl Sirap *
  • 1 l Filmjölk *

* finns som ekologiska alternativ.

Gör så här: Sätt ugnen på 200grader. Blanda de torra ingredienserna för sig och blanda sedan med sirap och filmjölk. Blanda väl och häll sedan ut smeten i en smord långpanna. Grädda i ugnen ca 35minuter. Här hittar ni orginalreceptet.



Bilder: privata.

För mig är det lite sport att hitta recept som innehåller annat än "bara" vetemjöl. Dels för att jag av princip vill bli bättre på att använda de andra sädesslagen: korn, råg och havre och dels för att det inte innehåller så mycket gluten. Vi är inte allergiska mot gluten men jag kan tycka att man ska försöka undvika det så gott det går. Sedan är det längre GI och det känns bra tycker jag. Bakar du/ni mycket med andra mjölsorter och vad är isåfall er favorit?

2 kommentarer:

  1. Blir nyfiken på hur du resonerar runt gluten - har jag missat något? Är det av hälso- eller odlingsrelaterade skäl du vill undvika gluten? Brödet ser annorlunda och spännande ut. Själv kastade jag mig över Långpannans lov på rean (före köpstoppet trädde i kraft) och ser fram emot diverse godsaker därifrån under våren. Hälsningar Mimmi

    SvaraRadera
  2. Hej Mimmi,

    Jag tror inte du missat något. Det är enbart av hälsoskäl som jag vill äta en mer varierad kost och då gäller det att ta bort vetemjölet och ersätta det med något annat.

    Vetemjöl omvandlas ju till socker väldigt snabbt i kroppen vilket rimmar illa eftersom jag ju har sockerstopp.

    /Nina

    SvaraRadera