måndag 8 mars 2010

Frösådder...

Just nu upptas mycket av min tid med att fixa och dona med mina frösådder. Tre olika sorters tomater är sådda, bolltistell, lammöron, svarta violer, rysk marthon, salvia, alunrot, svart akleja osv. Fler fröer är beställda så snart blir det mer att sköta, vattna och ta hand om.

Jag har köpt billiga plastbrickor på Ikea till ändamålet a 9kr styck. Sedan är det engångsplastmuggar som jag har klippt ned lite som får fungera som såbyttor. Jag har stuckit hål i botten med några gamla stickor jag hade hemma för dräneringens skull. Det är bra med vita muggar för man kan skriva med svart märkpenna (sådan som man märker barnens kläder med) och på så sätt har man koll på vad det är i byttorna och det är beständigt och försvinner inte.

Läs mer här om mitt intresse för rosor och vilka planer vi har för vår trädgård.

5 kommentarer:

  1. Härligt att komma igång nu!

    SvaraRadera
  2. Oj, så många frösådder du har. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Tack för jättesmarta tips för logistiken - det blir ju alltid mer än man tänkt sig. Själv fick jag också ett par olika sorters tometer, paprika, chili och kronärtsskockor i jorden i helgen. I år provar jag bredsådd i lösgodislådor som jag tiggt i butiken. Man tager vad man haver!

    SvaraRadera
  4. Jag vill också ha mina egna tomater i vår! Första våren i eget hus, då måste man ju odla lite! :-)

    SvaraRadera
  5. Ja just ja! Det börjar bli dags att så frön. Bra tips, tack!

    SvaraRadera