onsdag 24 mars 2010

Recept på min favorit korvgryta...

Jag fick en förfrågan om att lägga ut receptet på den korvgryta som jag ofta har på veckomatsedeln. Denna korvgryta är något utöver det vanliga. Den är riktigt riktigt god. Jag har hittat receptet på veckomatsedel.se som är en fantastisk sight med massa bra recept och tips på veckomatsedlar. Bilden nedan är inte den finaste. Jag har för mig att jag bloggat om denna rätt tidigare men hittar inte inlägget någonstans.

Bild: privat.

  • 1 fänkålshuvud, skivad *
  • 3 selleristjälkar, skivad
  • 2 morötter, tärnade *
  • 1/2 stor gul lök, *
  • 600 g valfri korv, delad i bitar *
  • 1 liter vatten1 köttbuljongtärning *
  • 1 burk (300g) creme fraiche *
  • 1 tsk sambal oelek
  • 1 msk oregano *
  • salt & peppar
  • 2 msk mjöl *

* finns som ekologiska alternativ.

Börja med att skala potatisen. Sätt igång potatisen samtidigt som du börjar med korvgrytan i kastrullen så blir de klara samtidigt. Värm en liter vatten och lös upp buljongtärningen i vattnet. Värm en stor gryta och täck botten med olivolja. Häll i grönsakerna och korven och rör runt ordentligt i ett par minuter. Häll på buljongen och creme fraiche. Låt koka under lock i 30-40 minuter. Blanda 2 msk mjöl med lite vatten och skaka väl. Häll i blandningen under omrörning, för att reda grytan. Låt koka upp och ta av plattan. Krydda med oregano, sambal oelek, salt och peppar.Servera med den nykokta potatisen eller som jag med bönor eller extra grönsaker.

Orginalreceptet hittar ni här

2 kommentarer:

  1. Tack! Skall testa detta inom kort. prövade att göra dina biskvier i helgen, lite pyssligt men ett ok resultat.
    Vill även passa på att tacka för en kanonblogg, halkade in här via en annan blogg o blev fast.
    MVH Susanne

    SvaraRadera
  2. Va roligt att du gillar min blogg. Det blir jag jätteglad över.

    Hälsningar
    Nina

    SvaraRadera