onsdag 17 februari 2010

blåbärsremmar


I helgen så testade jag för första gången att göra egna blåbärsremmar. Jag fick inspiration till dessa då jag såg Renée Voltaire på TV4 då hon gjorde raw food tilltugg till champagne. Hon gjorde sina på hallon men jag är en blåbärstjej så det fick bli blåbär för mig. Blåbär är något som jag också alltid har hemma så lite man tager vad man haver blev det. Nästa gång är jag sugen på att göra dessa på hjortron eller vinbär men då bör man nog tillsätta lite sötma.

Denna smet räcker till nästa en hel långpanna.

  • 2dl blåbär *
  • 1.5 bananer *
  • 2 fikon *

* finns som ekologiska alternativ.

Gör så här:
Mixa alla ingredienser i en mixer. klicka ut smeten på en plåt med bakplåtspapper och bred ut smeten med en slickepott till en jämntjock massa.
Sätt ugnen på 50grader och varmluft om du har. Låt torka i ugn mellan 10-20 timmar. Mina remmar blev lite för torra så nästa gång ska jag torka kortare tid.
När smeten har torkat så är det bara att dra loss ifrån bakplåtspappret och klippa i bitar eller remsor.

Hur dom smakade? Faktiskt godare än jag förväntat mig. Jag kommer absolut att göra dessa igen. Nästa gång kanske med Agavesirap eller honung i för att få dem lite lite sötare.

Bilder: privata.

1 kommentar: