måndag 15 februari 2010

Mexikanska hamburgare med hemmagjorda hamburgerbröd



Idag åt vi mexikanska hamburgare med hemmagjorda hamburgerbröd.
Detta var smarrigt värre och ganska enkelt och snabbt fixat om man bakat brödet tidigare.
Hamburgerbröden gjorde jag ifrån boken jag fick igår. Bröd från Brunkebergs bageri. Dock hittade jag samma recept på Ica kurirens hemsida när jag googlade lite så jag antar att det är fritt fram att lägga ut här också:

  • 5 dl standardmjölk *
  • 75gram jäst
  • 600gram vetemjöl *
  • 150gram rågmjöl *
  • 50gram rumsvarmt smör *
  • 10gram havssalt

* finns som ekologiska alternativ

Gör såhär:
Blanda mjölk och jäst med vetemjölet och rågmjölet ordentligt så det bildar en deg. Ha sedan i det rumsvarma smöret lite i taget och arbeta ihop degen ordentligt i minst 20minuter (för hand). När degen glänser lite på ytan och håller ihop bra så blandar du i saltet. Låt degen vila i en bunke i ca 30minuter.


Dela sedan degen och gör runda bullar för hamburgerbrödet som du plattar till lite och avlånga korvar för korvbröden. Degen räckte till 9 hambugerbröd och 10 korvbröd. Hamburgerbröden vägde ca 80gram styck och korvbröden ca 60gram styck.

Låt bröden jästa i ca 1.5timme på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i 225grader i ca 10minuter för korvbröden och 12minuter för hamburgerbröden.


Hamburgarna var jättelätta att göra. Blanda färsen med 2.5msk tacokrydda och 1 dl vatten. Forma till hamburgare och stek. Servera med valfria grönsaker och taco salsa. Det finns både tacokrydda och salsa som ekologiska och kravmärka alternativ.

Bild: privat

4 kommentarer:

  1. Vi har hamburgare på veckomenyn, tittar nog in här när det vankas brödbak. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Hej Tina,

    Ja det går du göra. De var väldigt goda hamburgerbröd. Nästa gång gör jag nog bröden lite större bara, ca 100gram blir lagom tror jag om man vill ha lite större hamburgare till. Våra blev mer som pannbiffar men inte mindre goda för det :-).

    /Nina

    SvaraRadera
  3. Ser gott ut! Har aldrig bakat hamburgerbröd själv men det är säkert hur gott som helst, de man köper är ju faktiskt rätt tråkiga och smaklösa.

    SvaraRadera
  4. Mexikanska hamburagre låter ju toppenmumsigt!

    SvaraRadera