söndag 21 februari 2010

Härliga söndag med snö, snö och så lite baka...

Det är riktigt riktigt mycket snö ute nu. På vår baksida har vi över 1meter på några ställen. Gungställningens gungor är helt begravda i snön och vallarna på gatan är enorma. Det blev tre vändor ut och skotta idag, det är härligt med snö men jag börjar längta efter våren nu.

Idag har stora tjejen varit på två kalas och vi har passat på att städa och så har jag bakat både focaccia och piroger. Båda recepten kommer ifrån boken: Bröd ifrån Brunkebergs bageri av Hélene Johansson. Både Focaccian och pirogerna blev otroligt goda. Jag rekommenderar er verkligen att köpa denna bok eller låna den på biblioteket om ni har möjlighet.
Båda receptet har jag efter lite lusläsandet hittat på nätet så jag lägger ut länkar. Focaccia och Piroger.

I pirogerna hade jag köttfärsfyllning som jag gjorde ungefär såhär:
  • 500 gram köttfärs *
  • 1 gul lök finhackad *
  • Torkad vitlök efter smak
  • 1 burk hela tomater utan skal *
  • 1 msk tomatpure *
  • 1/2 dl ketchup *
  • 1 msk kalvfond
  • Salt
  • Peppar
  • Färsk basilika ca 1/2 kruka *
  • Timjan *
  • Origano *

* finns som ekologiska ingredienser.

Stek löken först och sedan köttfärsen. Blanda sedan ihop de två och häll i tomaterna, tomatpure, ketchup, kalvfonden och önskade kryddor efter smak. Låt allt puttra ihop på svag värme och låt svalna innan du börjar med pirogdegen.

När jag bakade ut pirogerna så gjorde jag rundlar som jag tryckte ut med en stor tekopp, typ jumbo storlek. Det blev 23piroger, jag anpassade storleken så det skulle passa barnen bättre att äta.

Såg ni föresten min plåtställning? Den hittade jag igår på loppis för ynka 30kr. Jag blev i extas!! Jag har letat med ljus och lykta efter en sådan och vet ni det bästa av allt?!! Den går att fälla ihop och tar nästan igen plats alls. På sista bilden ser ni ännu ett loppisfynd, de prickiga ansietterna kostade 5kr styck och till detta hittade jag också djupa 8-a kantiga gulprickiga tallrikar för 5kr styck. Lycka är att fynda på loppis.

Imorgon väntar en spännande dag med kära SL som kompanjon, frågan är när man skall börja åka för att komma i tid till jobbet?

Bilder: privata

3 kommentarer:

  1. Vad kul att boken är bra. Brunkans Långa som jag testade var supergott (...med alldeles öfr mycket socker) och jag såg att boken kommer på rean. Då får man kanske slå till!?!

    SvaraRadera
  2. Ljuvliga piroger, dom ser supergoda ut verkligen!

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt vacker focaccia!

    SvaraRadera