måndag 15 februari 2010

Semlor med vildjäst...

Förra helgen bakade jag både bullar, semlor och två olika sorter lavainbröd. Det var så mycket deg och för att få plats fick jag ställa plåtarna i trappen när de skulle jäsa. Ingen längtar mer efter vår köksö än jag, bänkskivan kommer vecka 10 och stommarna står redan och väntar på att bli ihopskruvade. Fortsättning och bilder följer...

Men tillbaks till semlorna så var de ett experiment som jag kände för att testa och det blev väldigt lyckat om jag får säga det själv. Istället för mandelmassa så gjorde jag en kräm med hackad banan, lite vaniljsocker och grädde som jag blandade med inkråmet ifrån semlan, det blev smarrigt värre. Jag gjorde denna kräm istället för mandelmassa dels för att jag är allergisk mot nötter och dels på grund av mitt sockerstopp. Receptet hittar ni här. Jag följde receptet ända fram tills att det var dags att kavla ut bulldegen, då rullade jag runda bullar istället. Hur gör ni era semlor och vad har ni för fyllning?

Bild: privat.

Bullarna har jag fryst in i väntan på lillkillens 2-års dag om några veckor. Det kommer bilder på dem då.

1 kommentar: