tisdag 23 februari 2010

panikmat när det inte blir som man tänkt sig...

Idag stod det jordärtskockssoppa med rosmarin på menyn. Det jag hittade i kylskåpet var skrumpna, degiga, lite smått mögliga jordärtskockor och det kändes inte så lockande så menyn fick hastigt ändras.

Plättar vad det första jag kom att tänka på till barnen och då slog det mig att jag för några veckor sedan hittat ett recept hos Njutmat enligt mikkanKesoplättar i GI style som jag vilat testa men inte kommit mig för. Sagt och gjort, två sorters smet gjorde jag iordning, en till Fredrik och mig och vanliga plättar till barnen.

Här kommer båda recepten

Barnens plättar:

  • 4 ägg *
  • 5 dl mjölk *
  • 0.5 dl skrädmjöl *
  • 2 dl vetemjöl *
  • 1 krm salt
  • 2 tsk socker *
  • smör att steka i *

Våra plättar:

  • 3 ägg *
  • 250 gram keso *
  • 0.75 dl skrädmjöl *
  • 1 msk rapsolja *
  • 1/3 tsk bakpulver
  • 1/3 tsk salt (men jag tyckte det var för mycket)
  • smör att steka i *

Mixa kesosmeten med en mixerstav till en slät smet.

* Ekologiska livsmedel

Dessa plättar blev verkligen goda, dock lite salta men jag kan tänka mig att de är ännu godare med lite agavesirap till och att sältan då inte blir så stark.

För första gången testade jag också att ha i skrädmjöl i smeten och det blev väldigt lyckat. Skrädmjöl är gjord på havre och såhär står det på saltås hemsida om produkten:

Skrädmjöl tillverkas av hel havre som blötlagts, rostats och sedan malts. Det ger ett fint aromatiskt mjöl som passar bra till gröt och välling, i bröd och kakor. Havre är vårt mest näringsrika sädesslag och är rikt på proteiner (13.3gram), fibrer, vitaminer, mineraler och omättade fettsyror.

Till plättarna serverade jag vispade grädde med vaniljsocker, kesella gourmet och blåbär. Gott och mättande. Panikmat när den är som bäst.

3 kommentarer: